Slaapyoga: loslaten en ontspannen

  • donderdag 2 september 2021
  • Ingezonden

Slaapyoga klinkt als een makkelijke manier van yoga. Lekker liggen en ontspannen. Maar dat is waar zoveel mensen moeite mee hebben. Slaapyoga kan dan juist uitsluitsel bieden. We kunnen niet zonder slaap. Tijdens onze slaap zijn ons lijf en onze geest druk bezig zich als het ware te resetten. Zo kunnen we fris en gefocust aan een nieuwe dag beginnen. Toch blijkt slapen voor niet iedereen zo vanzelfsprekend. Slaapyoga, waarbij je niet slaapt (!) maar wel ontspant, kan wel soelaas bieden. 

Slaapproblemen komen veel voor
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft bijna een kwart van de Nederlanders slaapproblemen (2019). Eén op de tien Nederlanders lijdt zelfs aan chronische slapeloosheid. Dat betekent dat iemand ten minste drie maanden drie of meer dagen per week moeizaam slaapt. Als je een goede slaper bent, kun je je dat bijna niet voorstellen, maar het komt dus heel vaak voor. 

Nu is er een groot verschil tussen slecht slapen en weinig slapen. Je kunt uit je slaap gehouden worden door een feestje van de buren of gewoonweg laat naar bed gaan en weinig uren slapen. Als je echter een fijn bed hebt, een goed ventilerende rustige slaapkamer, weinig omgevingsgeluiden hoort en dan tóch slecht slaapt kan er sprake zijn van insomnie, de eerdergenoemde chronische slapeloosheid. Zowel weinig slapen als slecht slapen zijn een aanslag op de gezondheid en dat ga je ook overdag merken. Je werk gaat eronder leiden, je raakt prikkelbaar, je kunt je minder goed concentreren en voelt je totaal niet fit. 

Overdag aan slaapyoga doen, kan de nachtrust verbeteren. Hoe dat zit? De reden dat mensen slecht slapen is vaak omdat ze overdag te druk zijn, stress hebben, slecht eten, niet of nauwelijks bewegen en ga zo maar door. Daar zit geen ontspannen moment tussen. Je staat alsmaar ‘aan’ en hebt geen idee hoe het anders moet. 

Met slaapyoga ga je even op ‘uit’
Met slaapyoga, een vorm van yoga die je juist even op ‘uit’ zet, breng je de rust in de dag. Nu doet uiteraard iedere vorm van yoga dat wel, maar bij slaapyoga ligt de focus specifiek op die ontspanning. Als je jezelf in een ontspannen sfeer weet te brengen, wat je middels deze vorm van yoga kunt leren, helpt dat bij een goede nachtrust.

Je kunt het op ieder moment van de dag oefenen. Van ’s morgens vroeg tot vlak voor het slapen gaan. Tijdens lunchtijd, een moment in de middag en ga zo maar door. Het is net als alle andere yogaposes een kwestie van oefenen. Jezelf uitzetten leer je door het vooral te doen en yoga is daar een prachtig middel voor. 

Slaapyoga: vertragen en rust ervaren 
De poses worden rustig uitgevoerd en in veel gevallen doe je deze in een liggende houding. Het gaat erom dat je in staat van vertraging komt. Rustig doen is namelijk nog niet hetzelfde als rust ervaren, en dat laatste is van belang. Het wordt overigens niet geduid als een oplossing voor slaapproblemen, want daar kan meer aan ten grondslag liggen wat om een andere behandeling vraagt, maar slaapyoga kan wel bijdragen aan een betere slaap door dingen los te leren laten en te ontspannen. 

Dit artikel wordt je aangeboden door Yogashop



Dit is een ingezonden artikel. Ingezonden artikelen vallen buiten de redactie van Radio Capelle.