Waarom krachttraining gezond voor je is

  • maandag 5 juli 2021
  • Ingezonden

Denk je bij krachtsport aan geoliede bodybuilders met spieren als kabels? Dan halen we je snel uit die waan. Krachttraining is namelijk heel gezond. Voor mannen en voor vrouwen. Want krachttraining zorgt er voor dat je niet alleen fitter wordt maar dat ook al je dagelijkse activiteiten je veel makkelijker af gaan. 

Ga je starten met krachttraining dan merk je al snel dat iets op tillen je minder moeite kost. Handig voor de boodschappen of het uitlaten van de hond. Maar krachttraining doet veel meer. En ook belangrijk, je hoeft er niet persé voor naar de sportschool. 

Wat is krachttraining?
Krachttraining is een training waarbij je doormiddel van gewichten je spieren traint waardoor ze sterker worden. Sterkere spieren zorgen voor een fitter lichaam. En het zorgt er voor dat je dagelijkse activiteiten makkelijker worden waardoor je meer gaat doen. Maar het zorgt ook voor een hogere vetverbranding. Dat komt omdat je meer spiermassa creëert en die spiermassa zorgt voor meer vetverbranding. Spieren hebben namelijk voeding nodig die ze heel simpel gezegd gewoon uit jouw lichaam halen. Zo sla je dus twee vliegen in één klap. Combineer je het ook nog met oefeningen voor meer uithoudingsvermogen, dan zie je je fitheid met sprongen vooruit gaan.   

Krachttraining thuis
Je hoeft voor krachttraining helemaal niet altijd naar de sportschool. Je kunt deze oefeningen ook gewoon thuis doen. In de ochtend om de dag op te starten of in de avond zonder dat je direct de hele avond moet opofferen. En zelfs als je met vakantie bent. 

Voor krachttraining thuis schaf je je eigen gewichten aan. Dat kan in de vorm van dumbbells, kettlebells, halterstangen of andere gewichten. Begin je met gewichten dan is het verstandig om met de lichtste dumbbell of kettlebell te starten. Kettlebells zijn er bijvoorbeeld van 4 kilo tot wel 48 kilo. Ga je oefeningen met gewichten doen, dan kun je aanhouden dat als je bijvoorbeeld 3 sets oefeningen doet, de eerste set gemakkelijk moet gaan en de tweede en derde moeizamer mogen verlopen. Gaan ze na verloop van oefenen alle drie eenvoudig, dan is het tijd om het gewicht te verhogen. 
Oefeningen die zich goed lenen voor het trainen met gewichten zijn bijvoorbeeld eenvoudige kniebuigingen maar ook lunges, push-ups of pull-ups lenen zich prima voor krachttraining. Het belangrijkste bij krachttraining is dat je er voor moet zorgen dat intensiteit hoog is en het aantal herhalingen laag. Ook het opschrijven (of in je telefoon bijhouden) welke oefeningen je hoe vaak doet en met welk gewicht, zorgt er voor dat je vorderingen ziet en de volgende keer nog weet of je al aan verhogen toe bent of nog niet.  

Oefeningen voor meer uithoudingsvermogen
Naast krachttraining kun je combineren met oefeningen voor meer uithoudingsvermogen. Dit zorgt er voor dat je je nog fitter gaat voelen en je dagelijkse activiteiten nog makkelijker gaan. Een vorm van uithouding trainen is hardlopen. Net als bij krachttraining is het belangrijk om rustig op te bouwen. Loop een aantal minuten hard en wissel dat af met een paar minuten rustig wandelen. Zo kun je elke keer wat langer of verder gaan lopen. 

Denk je dat je op vakantie alleen het lopen kunt blijven trainen, dan heb je het mis. Ook krachttraining kun je eenvoudig op vakantie doen. Nog leuker is om het te combineren door op het strand bijvoorbeeld een estafette met gewichten te organiseren. Of een parcours te bedenken met oefeningen, sprintjes, hardlopen door het water of noem maar op. Een wedstrijdje er van maken met vrienden of anderen is natuurlijk nog uitdagender. 



Dit is een ingezonden artikel. Ingezonden artikelen vallen buiten de redactie van Radio Capelle.