Jongeren vinden eigen schermtijd te hoog

  • woensdag 24 februari 2021
  • Ingezonden

Van de jongeren van 16 tot 25 jaar bedraagt de schermtijd op een doordeweekse dag zes tot zeven uur. 60 procent van de groep geeft zelf aan dit te veel te vinden. Door zoveel tijd door te brengen achter een scherm, ervaart een zesde van de groep lichamelijke klachten. Dit blijkt uit een representatieve steekproef van Netwerk Mediawijsheid en het Trimbos-instituut onder bijna 900 deelnemers.

Positieve invloed
Allereerst geven de jongeren aan positieve invloeden te ervaren van het smartphonegebruik. Met toestellen als de Samsung Galaxy S10 blijven ze in contact met familie en vrienden, is het prettig naar series kijken en worden mooie foto's gemaakt. Het contact met familie en vrienden helpt jongeren verbinden met anderen, wat erg belangrijk is in deze tijden van verhoogde eenzaamheid. Niet alleen ouderen zijn eenzaam tijdens de pandemie. Ook helpt het jongeren om even te vluchten en te ontspannen, nieuwe dingen te leren of te maken en wat werk te doen waar en wanneer ze zelf willen. Door de coronapandemie is de schermtijd echter nog meer toegenomen, met een gemiddelde van zeven uur per dag onder jongeren. Dit heeft lichamelijke en mentale gevolgen, zoals een tekort aan lichaamsbeweging, een verstoring van de werk-privé balans en groeiende onrust door onder andere nepnieuws.

Verstoring van de nachtrust

Jongvolwassenen slapen gemiddeld maar liefst 8,6 uur per nacht. Schermkijken staat echter bekend als verstorend voor de nachtrust. 18 procent van de ondervraagden geeft dan ook aan niet goed in slaap te kunnen komen nadat ze in bed nog op hun telefoon hebben gekeken. Daarnaast geeft 31 procent aan slechter te slapen. Meer dan een derde van de jongeren zegt dat schermgebruik een negatieve invloed heeft op de concentratie. Er zijn verschillende manieren waarop jongeren de schermtijd meer onder controle kunnen krijgen. Zo zijn er verschillende manieren om de schermtijd te checken op de smartphone. Dit staat weergegeven in de instellingen. Bij een Android telefoon is de informatie te vinden onder ‘Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht’. Bij een iPhone staat dit onder instellingen bij 'schakel schermtijd in'.


Schermtijd controleren met apps
Er zijn diverse apps die gebruikers helpen om de eigen schermtijd in de hand te houden. Veel apps zijn zo ontworpen dat mensen hier onbewust een stuk meer tijd op doorbrengen dan ze eigenlijk zouden willen. Door op ‘schermtijd’ te zoeken in de PlayStore of App Store komen er diverse gratis applicaties naar voren die de schermtijd analyseren. Deze apps zijn simpel in gebruik en laten de gebruiker bepaalde limieten instellen voor het reduceren van de schermtijd. Deze applicaties zijn zowel in het Nederlands als in het Engels verkrijgbaar en bieden daarnaast nuttige informatie omtrent de eigen schermtijd.



Dit is een ingezonden artikel. Ingezonden artikelen vallen buiten de redactie van Radio Capelle.