Wat te doen tegen een winterdip?

  • woensdag 24 februari 2021
  • Ingezonden

Januari is voor veel mensen niet de meest favoriete maand van het jaar. En dan hebben we nu ook nog eens te dealen met een lockdown. Een nieuwe herschel tas shoppen in een fysieke winkel kan niet eens. Geen wonder dat je je vaak somber en neerslachtig voelt. Bovendien missen we de zon en voelen we ons vermoeid. Kortom: een winterdip. Wat kun je daar tegen doen? Lees hier onze tips.

1. Kom in beweging
Heb je weinig energie en lijkt het alsof dat elke dag erger wordt? Dan is het tijd om in actie te komen. Alhoewel je lichaam protesteert is het toch goed om in beweging te komen. Je hoeft niet eens intensief te gaan sporten. Iedere dag een half uur wandelen is gezond voor je lichaam en geest. Of maak in het weekend een extra lange wandeling en neem je waterdichte rugzak mee. Is wandelen niets voor jou? Op Internet zijn diverse work-outs te vinden die je binnen kan doen. Het is belangrijk om iets te kiezen waar je zelf plezier in hebt. Je voelt je beter wanneer je actief bezig bent.

2. Ga naar buiten
Het is ’s avonds snel donker, koud en het regent vaak. Laat je hier niet door tegenhouden en kom van de bank af. Tegen kou kan je je prima kleden. Stel jezelf als doel om minstens iedere dag een uur buiten te zijn. Werk je thuis? Ga dan tijdens je lunchpauze een blokje om of pak de fiets. Daglicht helpt om minder somber te zijn. Wist je dat een gebrek aan licht invloed heeft op de kwaliteit van je slaap en zorgt voor een slecht humeur? Bovendien kunnen er door een gebrek aan licht allerlei gezondheidsklachten ontstaan. Zorg daarom eveneens voor voldoende licht in huis.

3. Doe iets aan stress
Wanneer er stress in je leven is dan heeft dit invloed op je lichaam. Je wordt er zowel geestelijk als lichamelijk moe van. Ga op onderzoek uit wat je kan doen om stress te vermijden. Heb je bijvoorbeeld een drukke baan ga dan met je leidinggevende in gesprek. Wie weet kunnen eenvoudige veranderingen een groot verschil maken. Speelt er iets in je familie? Heb je ruzie met je broer of zus en lijdt je daar heel erg onder? Probeer dan een oplossing te vinden. Verder kan je natuurlijk hobby’s zoeken die je helpen om te ontspannen en waarvan je energie krijgt.

4. Let op je voeding
Iedereen weet dat gezond eten beter is voor je lichaam. Wanneer je teveel snacks en zoetigheid eet dan daalt je bloedsuikerspiegel behoorlijk met als resultaat een moe gevoel. Start een ontbijt daarom niet met zoet beleg of vruchtensap. Hierdoor krijg je een piek aan suiker, voordat je weet heb je opnieuw een piek aan suikers nodig. Het is verstandiger om gezonde producten te eten. Dit levert je juist energie op. Wanneer je kiest voor een verantwoord ontbijt maak je meteen een goede start. Zorg er daarnaast voor dat je iedere dag voldoende groente en fruit eet. Dat levert energie op.

5. Droom weg en maak plannen
Wat zijn de dingen die jij graag wilt doen? Bedenk een lijst zodat je alvast kan beginnen met dromen. Uiteraard is niet alles wat je bedenkt uit te voeren, maar het kan al helpen om in gedachten je tassen in te pakken voor een zomervakantie. Door dingen te plannen in de toekomst wordt je een stuk vrolijker. Erover fantaseren is al fijn. Blijf positief. Voordat je het weet kan je weer op pad met je schoudertas en leuke dingen doen. Nog eventjes doorbijten.



Dit is een ingezonden artikel. Ingezonden artikelen vallen buiten de redactie van Radio Capelle.