Sneller hulp bij te laat betalen

  • dinsdag 12 januari 2021
  • Willem de Waard

De gemeente Capelle aan den IJssel sluit zich aan bij landelijke afspraken om mensen te helpen die hun rekeningen niet op tijd kunnen betalen. Het gaat om rekeningen van de huur, zorgverzekering, energie en water. Betaalt iemand die rekeningen niet, ook niet na een herinnering, dan krijgt de gemeente daarvan bericht. Een hulpverlener van Welzijn Capelle en/of Samen 010 biedt dan hulp aan.

'Met deze afspraken weten we snel welke mensen verschillende rekeningen niet op tijd kunnen betalen. Dat noemen we vroegsignalering. Problemen met betalen aanpakken is makkelijker als ze nog niet te groot zijn. We bieden deze mensen hulp aan. We helpen met afspraken maken over terugbetalen en de administratie. We willen weer evenwicht brengen in inkomsten en uitgaven. Zo voorkomen we dat de problemen erger worden. En mensen misschien hun huis uit moeten of energie en water worden afgesloten', aldus wethouder Harriët Westerdijk.

De gemeente Capelle is in 2020 al begonnen met deze manier van werken. Toen was er alleen informatie beschikbaar van zorgverzekeringen VGZ en Zilveren Kruis en waterbedrijf Evides. Betaalde iemand een rekening veel te laat, dan werd hij of zij opgebeld door Welzijn Capelle. Na het gesprek werd een afspraak gemaakt met een hulpverlener van Welzijn Capelle. Zo hebben al bijna 75 huishoudens het aanbod gekregen voor hulp bij hun betaalproblemen. Met mensen die hulp wilden zijn afspraken gemaakt.

In 2021 gaat de gemeente verder. Door de landelijke afspraken krijgt de gemeente van meer organisaties een bericht als mensen te laat betalen. Vanaf 1 januari komt er informatie binnen van alle zorgverzekeringen, Havensteder over de huur, energie- en waterbedrijven. Zo kunnen nog meer mensen snel hulp krijgen. Vanaf 1 januari is de gemeente ook verplicht om mensen hulp aan te bieden die moeite hebben met betalen.

Met de mensen die hulp willen, wordt een plan gemaakt om de problemen op te lossen. Daarbij wordt meteen gekeken of er ook andere hulp nodig is. Dit omdat er naast de schulden vaak ook andere problemen zijn, zoals werkloosheid, eenzaamheid of huiselijk geweld.

Capellenaren met zorgen over geld of onbetaalde rekeningen kunnen ook zelf contact opnemen met Welzijn Capelle. Dit kan via een mail naar aanmelden@welzijncapelle.nu, bellen met 010 - 707 49 00. Of kijk op www.welzijncapelle.nu/geldzorgen. De medewerkers staan klaar om te helpen.

Gerelateerde artikelen:
Meer nieuws van 12 januari 2021