Interview Tentoonstelling 'We Built This City On Rock And Roll' in Zwaardvis 31 oktober

  • dinsdag 27 oktober 2020
  • Willem de Waard

Hoewel de tentoonstelling in Amsterdam plaatsvindt heeft het alles te maken met de jeugdcultuur en de rockhelden in het gehele land. Daarom hebben we zaterdag 31 oktober tijdens de uitzending een interview met directrice Anouk de Wit van het Amsterdamse Van Eesteren Museum.  

De tentoonstelling 'We Built This City On Rock And Roll' vertelt over de opkomst van jeugdcultuur in de jaren 50, 60 en 70 en de centrale rol die muziek – en de rockhelden en popiconen – daarin speelt. Met in het stralende middelpunt een groot overzicht van ongeveer 50 popfoto’s van muziekfotograaf Gijsbert Hanekroot. De foto’s die hij van de (inter)nationale pophelden uit die jaren maakte, verschenen op vele platenhoezen, tijdschriftcovers en in (jeugd)bladen. Het is de eerste keer dat een groot overzicht van zijn popfoto’s te zien is in een Nederlandse tentoonstelling. Naast Hanekroots foto’s toont de tentoonstelling ook platenhoezen, jeugdtijdschriften en andere objecten die de opkomende jeugdcultuur uit die tijd illustreren. Voor alle nozems, pleiners en dijkers van toen én nu.

Jeugdcultuur

De nieuwe wijken en steden die in Nederland tussen 1945 en 1965 verrezen, werden bevolkt en ‘gebouwd’ door een nieuwe generatie jongeren. Jongeren die vol optimisme de vruchten plukten van de wederopbouw en zich wilden afzetten tegen hun ouders en de oude waarden en cultuur. Met een grote behoefte aan meer vrijheid en op zoek naar eeneigen identiteit. Nozems, pleiners en dijkers zijn eerste voorbeelden van wat later jeugdcultuur zou gaan heten.De eerste jaren van hard werken, de aangehaalde broekriem en de Marshallhulp wierpen hun vruchten af. De welvaart nam snel toe en daarmee de vrijheid om de eigen identiteit vorm te geven. Voor het eerst beschikken grote groepen jongeren uit de arbeidersklasse over eigen geld, voor nieuwe producten en vooral hun eigen muziek. De muziek die in de Verenigde Staten voor deze doelgroep wordt gemaakt, de rock 'n roll, komt ook in Europa beschikbaar via films en grammofoonplaten. De ontwikkeling van draagbare muziekdragers, waaronder de transistorradio, maakte het ook nog mogelijk om die muziek zelf op je eigen kamer of zelfs buitenshuis te beluisteren. Weg van je ouders, samen met je eigen vrienden. De behoefte van jongeren om zich te onderscheiden van en zich af te zetten tegen (groot)ouders, hun waarden en vooral hun manier van leven, was na de Tweede Wereldoorlog niet nieuw. Die behoefte was toen echter wel bijzonder sterk. Jongeren hoopten op een níéuwe samenleving met níéuwe waarden en pijlers, maar zij zagen dat de oude(rwetse) waarden en cultuur van vóór de oorlog terugkeerden in een sterk verzuilde samenleving. Dat benauwde en beknelde hen en eind jaren 60 breekt er onder jongeren revolte uit, met daarin – wederom – een centrale rol voor muziek.

Foto’s van rockhelden

De opkomende jeugdcultuur was sterk verweven met muziek. En de bekendheid en status van rockhelden en popiconen werd daarbij extra versterkt door foto’s die destijds in steeds meer (nieuwe) muziekbladen, jeugdtijdschriften en speciale jeugdpagina’s van dagbladen te zien waren. De ongeveer 50 foto’s van popfotograaf Gijsbert Hanekroot spelen dan ook een centrale rol in de tentoonstelling. Zijn foto’s van rockhelden en popiconen als Mick Jagger, Lou Reed, Frank Zappa en David Bowie verschenen op platenhoezen, in muziektijdschriften als OOR, op tijdschriftcovers, in jeugdbladen en op zogeheten jeugdpagina’s van dagbladen. Hanekroots loopbaan als fotograaf in de muziekindustrie begon in 1969 toen zijn foto van Wally Tax, van de band The Outsiders, werd gepubliceerd in het blad Aloha, dat later Hitweek ging heten. Sindsdien fotografeerde hij vele (inter)nationale pophelden en legde hij de nieuwe scene van (rock)muziek vast. De foto’s in de tentoonstelling vormen een mooi overzicht van zijn werk uit de jaren 60, 70 en 80. Het is de eerste keer dat een groot overzicht van zijn popfoto’s te zien is in een Nederlandse tentoonstelling.

Tweede verdieping in het paviljoen

Naast Hanekroots foto’s toont de tentoonstelling ook platenhoezen, jeugdtijdschriften en andere objecten die de opkomende jeugdcultuur uit die tijd illustreren. Om al deze foto’s en objecten te kunnen tonen, is in het Van Eesteren Paviljoen een tijdelijke extra verdieping gebouwd. Het ontwerp daarvoor is van Archetypisch en refereert aan de bouw van poppodia en roept de sfeer van een uitgaanscentrum op. Bijkomend voordeel is dat bezoekers hiermee voldoende ruimte hebben om 1,5 meter  afstand tot elkaar te kunnen houden. Deze bijzondere vormgeving van de tentoonstelling kon worden gerealiseerd dankzij de ondersteuning van fondsen, sponsoren en particuliere donateurs die het museum via een crowdfundactie met VoordeKunst in het voorjaar van 2020 hebben gesteund. De crowdfundactie is inmiddels gesloten, maar nog te bekijken op www.voordekunst.nl

Randprogramma
Bij de tentoonstelling is een uitgebreid randprogramma gemaakt met muziek, optredens, lezingen door o.a. Gijsbert Hanekroot, activiteiten voor jongeren, workshops en verhalenavonden. In verband met het coronavirus is dit randprogramma opgeschort naar 2021. Zodra meer informatie over het randprogramma bekend is, wordt deze gepubliceerd.

Gijsbert Hanekroot

Gijsbert Hanekroot is nog steeds actief als fotograaf. Binnen het randprogramma bij deze tentoonstelling zal hij aanstormende muziektalenten van nu  fotograferen. Deze foto’s zullen gedurende de tentoonstelling eraan worden toegevoegd. Ook zal hij een lezing geven over zijn werk. Zijn foto’s zijn eerder geëxposeerd in onder meer Parijs, Tokyo, Hong Kong en Moskou. Dit is de eerste keer dat een overzicht van zijn foto’s een centrale rol speelt in een Nederlandse tentoonstelling.

Informatie Tentoonstelling We Built This City On Rock And Roll
Data: 15 oktober 2020 t/m 9 mei 2021
Tijden: elke donderdag t/m zondag, 12.00-17.00 uur
Locatie: Van Eesteren Museum, Noordzijde 31, 1064 GV Amsterdam
Kosten: € 4,00 | € 2,50 (CJP/Student) | gratis (Stadspas & kinderen t/m 12 jaar)
Tickets: tickets voor deze tentoonstelling kunnen alleen vooraf worden gereserveerd via de website. Ze zijn niet te koop aan de balie van het museum. Een ticket voor het paviljoen is tevens uw ticket voor deze tentoonstelling.

Gerelateerde artikelen:
Geen gerelateerde berichten gevonden.
Meer nieuws van 27 oktober 2020