Gemeente Capelle zet Google en social media in om bewoners te helpen bij geldproblemen

  • vrijdag 11 september 2020
  • Rob Nieuwveld

Als je als inwoner van Capelle via Google zoekt op zoiets als "snel geld lenen" zie je voortaan een advertentie over ‘hulp bij geldzorgen in Capelle’ waarin je verwezen wordt naar Welzijn Capelle.  Zo snel en direct mogelijk via zoekgedrag op internet het stijgend aantal bewoners van Capelle dat geldzorgen heeft bereiken.  Dat is het doel van een campagne waarin gemeente Capelle de komende maanden voorlichting over hulp geeft. Ook sociale media wordt ingezet om meer mensen te bereiken. Vanwege de coronacrisis verwacht de gemeente een toename van het aantal Capellenaren met geldzorgen.

Wethouder Harriët Westerdijk: “De coronacrisisheeft voor iedereen grote gevolgen. Die worden nog ernstiger als mensen hun baan verliezen. Veel mensen krijgen problemen met het betalen van hun rekeningen en gaan leningen afsluiten. Via allerlei middelen willen we deze Capellenaren snel bereiken en hulp bieden.”

Sociale media

Voor de campagne zet de gemeente veel verschillende middelen in om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dat zijn de gebruikelijke middelen zoals posters, flyers, nieuwsbrieven, hulp in de wijk en de website van de gemeente. Maar de gemeente wil ook te vinden zijn op plekken die Capellenaren online bezoeken. Daarbij gaat het onder meer om advertenties bij zoekresultaten op Google. Aansluiten bij het zoekgedrag van mensen die financiële problemen hebben. Wanneer  een Capellenaar bijvoorbeeld zoekt op ‘snel geld lenen’ krijgt deze straks ook een zoekresultaat te zien over ‘hulp bij geldzorgen in Capelle’. Daarnaast komen er advertenties op sociale media om de Capellenaren te bereiken die hier actief op zijn.
 
Wethouder Harriët Westerdijk: “Deze manier van communiceren is nieuw voor Capelle. Juist omdat de drempel om zelfstandig hulp te zoeken bij geldzorgen vaak hoog is richten we ons op de plekken waar Capellenaren zelf aanwezig zijn. Op deze manier verwachten we nog meer mensen in Capelle te bereiken en te helpen”.
 
Welzijn Capelle
Welzijn Capelle is het eerste aanspreekpuntvoor mensen die hulp kunnen gebruiken. Om deze stap makkelijker te maken, richt Welzijn Capelle een nieuwe webpagina in met duidelijke informatie en waar men direct om hulp kan vragen. Via telefoonnummer 010 – 707 49 00 of op www.welzijncapelle.nu/geldzorgen kunnen Capellenaren een afspraak maken. Getrainde mensen maken  een goed plan om de geldzorgen op te lossen.

Manager Peter Bakker van Welzijn Capelle: "We helpen mensen op allerlei manieren. Via de wijkwinkels met bijvoorbeeld de 'schoenendoos' met correspondentie of de aanloop naar mogelijke schuldhulpverlening en ook de tijd daarna."
 
De campagne eindigt met de jaarlijkselandelijke Week van het Geld in maart 2021, die wordt georganiseerd door Wijzer in Geldzaken. Dit is ook het moment waarop de campagne wordt geëvalueerd.

Gerelateerde artikelen:
Meer nieuws van 11 september 2020