Hoofdweg wederom op de schop voor toegang A16

  • zondag 26 juli 2020
  • Willem de Waard

De werkzaamheden aan de Hoofdweg tussen Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk aan den IJssel zijn nog maar net afgerond of het volgende project zorgt voor de nodige overlast. Weliswaar een andere plek maar voor de gebruikers niet minder lastgevend.  

De Hoofdweg gaat wederom op de schop, nu in Rotterdam-Prins Alexander. Tegenover het Bastion Hotel wordt een oprit naar de nieuwe rijksweg A16 gemaakt. De aanpak heeft gevolgen voor de omgeving. Een aanblik langs het bewuste traject geeft het volgende beeld;

Vrachtauto’s rijden af en aan op de Hoofdweg, de drukke verbinding tussen Rotterdam en Nieuwerkerk. In Prins Alexander kruist de route van en naar Hillegersberg en Crooswijk ook rijksweg A16 die de komende jaren wordt verlengd in de richting van Bergschenhoek, de A13 en Den Haag. Bij de huidige afrit Prins Alexander en Hillegersberg komt straks ook een oprit. 

Het werk aan de rijksweg is momenteel goed te  zien. Enorme zandbergen verraden dat hier aannemers in de weer zijn, ijzeren damwanden steken de lucht in en een metershoge heistelling is klaar om te beginnen. Hier wordt gebouwd aan de A16 Rotterdam. Diezelfde A16 moet de oplossing voor de files op de overvolle ring van Rotterdam én de plaatselijke wegen in de buurt gaan worden. 

Zoals de Hoofdweg, waar tegenover het Bastion Hotel aan beide zijden van de afrit zand ligt. Dat is ook de plek waar het eerste asfalt van de nieuwe rijksweg is aangelegd. Hier nemen auto’s vanaf de Hoofdweg straks de oprit naar de nieuwe A16, op weg naar Bergschenhoek en Den Haag. IJzeren hekken bakenen de werkplek af, het fietspad richting Hillegersberg is tot medio 2021 gesloten, laat een bord weten. De parallelweg houdt ineens op door de werkzaamheden.

De gemeente Rotterdam presenteerde onlangs aan de gebiedscommissie Prins Alexander de plannen voor de vernieuwde kruising Hoofdweg/rijksweg A16. Met de extra oprit moet de bereikbaarheid van het gebied rond de Hoofdweg in noordelijke richting worden verbeterd. Ook verwacht de gemeente dat het verkeer op de Molenlaan af gaat nemen, wat uiteraard goed is voor de  omgeving. Volgens deskundigen kan het 40 procent minder druk worden op de Molenlaan. Op de Hoofdweg komen extra rijstroken zodat meer rijrichtingen tegelijkertijd groen licht kunnen krijgen. Dat is weer gunstig is voor de doorstroming van het verkeer, aldus het gemeentebestuur.

De plannenmakers hebben ook duidelijk gemaakt waarom er vanaf de nieuwe A16 Rotterdam (vanuit Den Haag) geen nieuwe af- of oprit naar de A20 (richting Gouda) komt. Dat is technisch niet inpasbaar, onder meer door de ligging van het spoor en andere eigendommen. Dat levert op het Terbregseplein extra weefvakken op, die negatief scoren op het gebied van verkeersveiligheid en capaciteit en doorstroming op de A20 en A16. Ook zouden op de Hoofdweg te veel ‘volledige’ kruisingen bij elkaar komen. Het kan bovendien zorgen voor ongewenst extra verkeer op de Hoofdweg en aansluitende wegen. De parallelweg op de Hoofdweg blijft tot aan de laatste grote inrit behouden in de huidige vorm, daarna wordt de route smaller gemaakt. De overlast zal tijdens de uitvoering uiterst beperkt blijven voor de gebruikers van de parallelweg. Het werk aan de Hoofdweg moet in 2024 afgerond zijn.  

De nieuwe rijksweg A16 moet eind 2024 open gaan voor autoverkeer. Vrijdag 31 juli wordt begonnen met het heien voor de bouwplaats van de nieuwe fly-over die straks over het Terbregseplein geschoven wordt. Dat heiwerk gaat drie weken duren. 

Verder op het traject zijn de contouren van de nieuwe weg ook te zien. Een rondje langs de Rotte laat zien dat een groot gedeelte van het Bergse Bos aan de overzijde van Ommoord een zandvlakte laat zien tot aan de Griendweg en de kruising nabij luchthaven Rotterdam-The Hague Airport. Ook daar komt een fly-over die de nieuwe weg moet aansluiten op de A13.     

Gerelateerde artikelen:
Meer nieuws van 26 juli 2020
Geen andere berichten van 2020-07-26 gevonden.