Online boodschappen doen breekt definitief door dankzij coronacrisis

  • donderdag 26 maart 2020
  • Willem de Waard

De uitbraak van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen leiden tot een versnelde en definitieve doorbraak van boodschappen doen via internet. Dat concludeert althans brancheorganisatie Thuiswinkel.org

Er was volgens de brancheorganisatie al een groei te zien maar deze crisis versnelt dit in sneltreinvaart. Heel veel mensen bestellen nu voor het eerst hun
boodschappen via internet en ervaren het gemak. Zij blijven dat in de toekomst dan misschien ook doen. Wel zitten de bezorgdiensten qua capaciteit momenteel tegen het plafond. Marktleider Albert Heijn kondigde eerder dit jaar al aan de capaciteit van online boodschappen doen uit te breiden. De vraag is nu geëxplodeerd en het zal ongetwijfeld iets normaliseren maar de opwaartse trend zet versneld door."

In 2019 werd al bijna 25 procent meer food en near food online besteld. Near food bestaat uit zaken die bij de supermarkt worden gekocht maar niet eetbaar zijn zoals bijvoorbeeld wc-papier. Thuiswinkel.org ziet het aandeel van online boodschappen doen dit jaar minimaal verdubbelen ten opzichte van vorig jaar toen de online omzet voor het eerst ruim boven de Ä2 miljard uitkwam.

Sowieso hebben grote groepen mensen online winkelen in deze tijd echt omarmd, wat onvoorstelbaar lijkt aangezien volgens de statistieken 96 procent van de Nederlanders van boven de vijftien jaar al online bestelde.In dat percentage zit een grote groep mensen die maar één keer per jaar online iets deed, zoals een reis boeken, maar verder nooit iets kocht via internet. Een heel groot deel daarvan bestelt nu ook producten en diensten online omdat ze noodgedwongen aan huis gekluisterd zijn. Ook senioren weten de webwinkels beter te vinden blijkt uit diverse onderzoeken en statistieken.

Dat de supermarkten momenteel top omzetten draaien heeft overigens ook te maken met het sluiten van de horecagelegenheden. Mensen eten momenteel uitsluitend thuis. 

Vorig jaar kwamen de totale online bestedingen uit op bijna Ä26 miljard. Dit betekende een toename van 7 procent vergeleken met een jaar eerder.

Gerelateerde artikelen:
Geen gerelateerde berichten gevonden.
Meer nieuws van 26 maart 2020